سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خادمین شهر بهشت

عزیزان با توجه به آیات قرآن و روایات از ائمه اطهار (ع) که در بالا ذکر کردیم باید در مقابل سخنان خدا و قرآن و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) تسلیم باشیم و به سخنانشان گوش بدهیم. ( معنی اسلام هم تسلیم است که هرکس به دین اسلام گرویست باید در مقابل سخنان خدا و امامان و پیغمبران تسلیم باشد و به این سخنان مقدس ایمان آورد )

اگر هم خدا و ائمه اطهار (ع) هم ما را از انجام دادن کاری نهی کردند علت و سببی داشته است ( و به نفع خودمان است که سخنانشان را گوش دهیم )

برای مثال اگر خدا و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) ما را از گوش دادن موسیقی نهی کردند به دلیل این است که ابتدا انسان اگر بخواهد گناهی مرتکب شود باید غافل و گمراه شود ، و موسیقی یکی از چیزهایی است که انسان را غافل از یاد خدا میکند و انسان دست به هرگناهی می زند برای تایید این سخن به حدیث زیر توجه کنید :

رسول خدا (ص) : موسیقی مقدمه نزدیک شدن زن و مرد از راه زنا است. جامع الاخبار

دلیل دیگری که خدا و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) ما را از گوش دادن موسیقی نهی کردند این است که موسیقی آسیب های جدی به بدن و اعصاب انسان وارد میکند

توبه

 

اگر هم کسی موسیقی گوش می داده نباید از رحمت خدا نا امید شود و باید توبه کند ، به حدیث زیر توجه کنید :

 

شخصی از امام علی(ع) پرسید: بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: مایوس و ناامید شدن از رحمت الهی. میزان الحکمه جلد 3صفحه 462

 

برای خواندن احادیث درباره توبه و شرایط توبه روی لینک زیر کلیک کنید

 

آیات قرآن و روایات از ائمه اطهار (ع) درباره توبه

 

 

 

منع موسیقی و آوازه خوانی در قرآن

 

قبل از خواندن آیات به حدیث زیر توجه کنید :

 

حضرت ابوالحسن (ع) : هرکه یک آیه از قرآن را تکذیب کند ( قبول نداشته باشد ) اسلام را پشت سر انداخته ( کافر شده ) و همه قرآن و پیامبران و رسولان را تکذیب کرده ( و دروغگو پنداشته ) است. روضة الکافی جلد 2 صفحه 42

 

امام صادق (ع) : بدانید که موسیقی و آوازه خوانی از جمله چیزهایی است که خداوند تعالی در کتابش بر آن وعده عذاب داده است آنجا که در سوره لقمان آیه6میفرماید: ( ومن الناس من یشتری لهو الحدیث ) ( از جمله مردم کسی است که میخرد کلام لهو وباطل راتا گمراه کند با آن مردم را ) که منظور از" لهوالحدیث"در این آیه اشاره به موسیقی و آوازه خوانی می باشد. فروع کافی جلد 4 صفحه433 ، معانی الاخبار جلد 2 صفحه 317 ، زبدة البیان فی احکام القرآن صفحه 278

 

چنانچه در روایت مهران بن محمد و روایت حسن هارون و روایت عبدالعلی مذکور است و در کتاب کافی به چهار طریق از این آیه ( منظور آیه 6 سوره لقمان ) در حرامی موسیقی استفاده شده است.

 

امام صادق (ع) : هشام گوید از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه 30سوره حج سوال کردم که خدا می فرماید : ( فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور ) (اجتناب کنید پلیدی را که بت پرستی است و دوری کنید از قول باطل) حضرت فرمودند :منظور ازپلیدی شطرنج است و منظور از قول زور (موسیقی و آوازه خوانی) میباشد. معانی الاخبار جلد 2 صفحه 317 ، تفسیر قمی جلد 2 صفحه 84 ، تفسیر نورالثقلین جلد 3 صفحه 496 ، عین الحیوة صفحه 229 ، فروع کافی جلد 6 صفحه 431

 

قول زور : معنایش چیزی است که مرجع عقلی نداشته و پایه اش از روی وهم و خیال است ( موسیقی هم دارای همین خصوصیات است ) ، در سوره جاثیه آیه 23 خدا میفرماید : آیا دیدی کسی را که آرزوهای خود را خدای خود دانسته و هواهای نفسانی خود را معبود خود قرار داده ، اطاعت از او میکند ، و واگذارد او را خدا در گمراهی با علم به حالش ، و برای نشانه مهر گذارد برگوش و دل او ، و بر چشم او پرده ایست که جز هوای نفس خود چیزی نمی بیند ، و جز میل او چیزی نخواهد.

 

رسول خدا (ص) فرمود : پرستیدن هیچ بتی در زیر آسمان خشم آورتر و بدتر نیست پیش خدا از پرستیدن هوای نفس.

 

امام صادق علیه السلام فرمود: از هواهاى (نفسانى ) خود بر حذر باشید و بترسید چنانچه از دشمنان حذر میکنید، زیرا چیزى براى مردان دشمن تر از پیروى هواهاى خودشان و درو شده هاى زبانهایشان (یعنى آنچه بیهوده از دهان خارج شود) نیست . اصول کافى جلد 4 صفحه 30

 

در کتاب کافی از حضرت صادق (ع) روایت شده که : منظور از قول زور ( سوره حج آیه 30 ) موسیقی است ، در تفسیر مجمع البیان و تفسیر صافی روایاتی وجود دارد که قول زور به موسیقی تفسیر و تعبیر شده است.


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 1:48 صبح ] [ محبوبه سادات حیدری ]
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب

بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 12026